پمپ روغن داغ چگونه ساخته می شود؟

پمپ روغن داغ

، سیستم های روان کاری در ابتدا برای کاهش اصطکاک بین اجزای چرخان مانند چرخ دنده ها و یاطاقان طراحی شده اند. علاوه بر این ، هدف اصلی روغن امروزه تبدیل به خنک کننده همان عناصر است. روغن داغ با انتقال گرما به سوخت یا هوا از طریق مبدل های حرارتی خنک می شود. شکل ۱ اصل کار سیستم روانکاری مخزن سرد با جریان کامل را نشان می دهد. به طور خلاصه ، چرخه روغن اینجاست: روغن خالص از مخزن به جعبه دنده و یاطاقان های پشتیبانی کننده شافت موتور ارسال می شود. در آن حفره ها روغن با هوا مخلوط می شود و این مخلوط توسط پمپ های پاک کننده پمپ می شود. قبل از ارسال مجدد به مخزن ، روغن خنک و هوادهی می شود. پمپ مورد بحث در این کار پمپ تغذیه است. در سیستم های روغن کاری موتور توربین گاز هواپیما ، این پمپ ها پمپ های حجمی برای عملکرد خوب در هنگام راه اندازی (سرعت چرخش کم) و پمپ های دنده ای برای سادگی و سبک بودن هستند. برای این مطالعه خاص پمپ مورد استفاده پمپ ژیروتور بود. این مقاله در بخش لوله کشی بین مخزن روغن و پمپ تغذیه متمرکز خواهد شد ، جایی که ، از نظر تئوری ، مایع باید یک جریان روغن خالص تک فاز باشد. به طور خاص ، اثر سرعت جریان بر عملکرد پمپ مورد مطالعه قرار خواهد گرفت. برای تعیین سرعت جریان متفاوت برای هر شرایط کاری ، پنج لوله ورودی یکسان با قطر مختلف آزمایش شده است.

پمپ-روغن-داغ
پمپ-روغن-داغ

پیکربندی متناسب با سرعت جریان از ۱ تا ۵ (با پیکربندی ۱ به پیکربندی ۵ ، یا d1 تا d5 در نمودارها) ذکر شده است. جدول ۱ حداکثر سرعت جریان نظری و اعداد رینولدز را برای هر تنظیمات نشان می دهد. جریان ورودی به پمپ از طریق یک شیشه بینایی تجزیه و تحلیل می شود تا وجود جریان دو فاز را تشخیص دهد. پمپ ژروتور مورد استفاده برای هر پیکربندی یکسان خواهد بود ، از جمله شیارها ، ورودی را به حفره های دندان روتور متصل می کند. در تقریب اول ، سرعت جریان پمپ تابعی از سرعت چرخش و فشار ورودی سیال است.

فشار پمپ روغن داغ

برای کاهش تعداد پارامترها ، با ثابت نگه داشتن این مقادیر ، از تأثیر دمای روغن و فشار خروجی غافل شده اند. معیار عملکرد یک پمپ حجمی ، بازده حجمی آن است. این نسبت میزان جریان موثر حجم روغن مایع به میزان جریان نظری محاسبه شده به لطف جابجایی پمپ است. بسته به شرایط کار ، دو پدیده می توانند بر عملکرد پمپ تأثیر بگذارند. اولین مجموعه شرایط عملیاتی که ناحیه نشت نامیده می شود ، در فشار ورودی زیاد و / یا سرعت چرخش پایین اتفاق می افتد. همانطور که از نام آن پیداست ، بازدهی حجمی با نشتی که عمدتا بین ناحیه فشار بالا به ناحیه فشار کم به عنوان جریان برگشتی اتفاق می افتد ، کاهش می یابد بلکه از پمپ به شافت آن از طریق مسیرهای نشتی کاهش می یابد. مجموعه دوم شرایط عملیاتی ناحیه کاویتاسیون نامیده می شود و در فشار ورودی کم و سرعت چرخش زیاد اتفاق می افتد. حفره تغییر فاز از مایع به بخار با کاهش فشار استاتیک در دمای ثابت است. در عمل ، حفره کاری نشان دهنده فرآیند کامل است که در هنگام کاهش فشار حباب ظاهر می شود. سپس حباب ها رشد می کنند. به لطف جریان ، حباب ها به منطقه فشار بالا می روند و در آنجا فرو می ریزند و منشعب می شوند [۲ ، ۳]. خطر آسیب پمپ به انفجار حباب مرتبط است. کاهش بهره وری از این واقعیت ناشی می شود که بخشی از حجم پمپ توسط گاز پر می شود و باعث کاهش جابجایی موثر می شود. برای تعیین کمیت خطر ایجاد حفره ، عددی بدون بعد تعریف شده است [۴] ، تعداد کاویتاسیون σ (Eqn. 1) که بیانگر نسبت تأثیر فشار استاتیک به فشار دینامیکی است.

پمپ-روغن-داغ
پمپ-روغن-داغ

شماتیک

یک شماره کاویتاسیون ساده σp (Eqn. 2) در مورد پمپ های گردان تعریف شده است. فشار بخار به دلیل ارزش بسیار کم آن برای روغن نادیده گرفته شده است. این بدان معنی است که بیشتر حفره در پمپ روغن به دلیل گاز زدایی است تا بخار شدن روغن. در ادامه مقاله ، شماره کاویتاسیون به نسخه ساده شده برای پمپ اشاره خواهد کرد. اگر مایع خالص نباشد اما دارای ذرات باشد ، به عنوان مثال گاز محلول به عنوان هوا در روغن ، اثر حفره افزایش می یابد. فشاری که حباب ها در آن ظاهر می شوند می تواند از فشار بخار مایع بیشتر باشد زیرا ذرات به عنوان گاز اولیه عمل می کنند و گاز محلول یا گاز غیر قابل تغلیظ در شرایط حفره زدایی ، منجر به گاز بیشتری می شود [۲ ، ۳] در مدار تأمین روغن ، گاز زدایی منبع اصلی گاز خواهد بود ، فشار بخار روغن در مقایسه با ۱۵ کیلو پاسکال برای کمترین فشار ورودی انتخاب شده ، ناچیز است. غلظت گاز محلول در مایع توسط فشار هنری با فشار جزئی گاز در تماس با مایع مرتبط است. در سیستم های روغن کاری ، گاز محلول در روغن به دلیل وجود هوا در بالای سطح آزاد روغن در مخزن ، نیتروژن و اکسیژن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *